الاثنين، 21 مايو 2012

إرادة الشعب .. ؟

هو : هتنتخب مين ؟
أنا : مقاطع الإنتخابات

هو : ليه كده يابني ؟
أنا : لأسباب كتير يطول شرحها , سيبك إنتا .. إنت هتنتخب مين ؟
هو : أحمد شفيق طبعا
أنا : اختيار جميل 

هو : أيوا طبعا , البلد محتاجة واحد عسكري يضبطها من جديد ويرجع الإستقرار .. ويقف قدام الإسلاميين
أنا : طبعا طبعا .. الإستقرار مطلوب .. ولما شفيق ييجي إن شاء الله هتستقر عالآخر

هو : قصدك إيه ؟ حاسس بلهجة سخرية , يعني هتعترضوا على فوز شفيق لو كسب بإنتخابات نزيهة ؟
أنا : كنت فاكر إن مستوى ذكائك اعلى من إنك تسأل السؤال ده 

هو : أومال بقالكم سنة مصدعينا ليه بثورتكم دي وعمالين تقولوا حرية وديمقراطية ؟ فين احترام إرادة الشعب ؟
أنا : إرادة الشعب دي في تيزك .. و لو كانت إرادة الشعب هي رئيس وزرا مبارك .. فـ كسم الشعب على كسم إرادته 

هو : أومال إنت عايز مين ييجي ؟
أنا : قلتلك في بداية كلامنا إني مقاطع , يعني مش فارقة معايا مين ييجي .. س متفرقش عن ص بالنسبالي

هو : أومال معترض على شفيق ليه؟! مش أحسن من الإسلاميين والإخوان اللي عايزين يستولوا عالسلطة ومش هاممهم مصلحة البلد ؟

أنا : بص يابني -  في ثورة إتعملت , ده واقع إنت مجبر على التعامل معاه ,  وفي أكتر من 1500 شهيد ماتوا , وفي الوقت اللي الشهداء دول كانوا بيموتوا فيه , كان أحمد شفيق ده بيحاول يلملم بقايا نظام مبارك ويثبت مبارك في الحكم ..  بمعنى إنه راضي عن فساد مبارك إللي قامت ضده الثورة .. وراضي عن القمع إللي حصل وقت الثورة وعن سقوط شهداء .. تمام ؟

الحل الوحيد عشان أقبل بإختيار الشعب لشفيق , هو إنه يتم القصاص للشهداء من اللي قتلوهم ,  من أول أكبر راس إدت أوامر بضرب النار , لحد أصغر أمين شرطة أطلق رصاصة واحدة على شهداء الثورة , ولما حق الشهيد يعود .. كده هعتبر الحالة الثورية إنتهت – بالنسبالي , والبلد و وضعها مش فارق معايا كتير , ساعتها اعملوا إنتخابات براحتكم , وحتى لو جيبتم مبارك تاني ,  معنديش مشكلة .. ولحد ما ده يحصل , فـ هتفضل الأفكار اللي إنت بتسميها " مراهقة ثورية " فاشخاك في دماغك , هي اللي بتوجهني وتتحكم في تصرفاتي.

 

ليست هناك تعليقات: